همیشه در ایران وجود داشته و تا ابد نیز وجود خواهد داشت. وقف سنتی ماندگار برای خیرین ایران است اما نیازها عوض می‌شود، نیازمندان و شرایط رفع کنندگان نیازها نیز همچنین.
 
به گزارش راسخون به نقل از پایگاه اطلاع رسانی امینانه، سازمان جهانی بهداشت در گزارش سال جاری خود (۲۰۱۴) هشدار داده است که جهان در طول ۲۰ سال آینده با «موج کشنده» سرطان روبه رو است و شمار مبتلایان به سرطان در دنیا تا سال ۲۰۳۵ به سالانه ۲۴ میلیون نفر خواهد رسید.
 
آمارها در ایران نیز خوشحال کننده نیستند. مجلس شورای اسلامی در سال 68 نظام سلامت را به ثبت آمار سرطان در کشور موظف کرد، وظیفه‌ای که با ثبت حدود 11هزار مبتلا به سرطان در آن سال محقق شد اما آخرین آمار رسمی ثبت سرطان در کشور مربوط به سال 88 است که از ابتلای حدود 70 هزار نفر به سرطان در کشور خبر می دهد.
 
اما آمارهایی دیگری نیز در خصوص سرطان ارائه شده است: براساس آمار اعلام شده، هم اکنون سالانه حدود 90 هزار مورد ثبت سرطان جدید در کشور صورت گرفته و پیش بینی می شود که هم اکنون حدود نیم میلیون بیمار مبتلا به سرطان در ایران زندگی می کنند.
 
طی تحقیقات به عمل آمده و براساس نظرات پزشکان و متخصصان در حال حاضر بیماری سرطان بعد از حوادث رانندگی و بیماری های قلبی و عروقی به عنوان سومین عامل مرگ و میر در کشور مطرح و پیش بینی می شود در یک تا دو دهه آینده با افزایش میانگین سنی و پیر شدن جامعه با رشد چشمگیر سرطان یا همان سونامی سرطان روبه رو شویم. پس باید سومین تمرکز پزشکی و درمانی کشور بر محور سرطان طراحی شود.
 
اما همیشه امید هست. اگر سرطان زود تشخیص داده شود، زود درمان می شود؛ البته اگر ...  اما با کدام پول، در کدام بیمارستان، با کدام امکانات پزشکی و چه پشتوانه ای؟ هنوز در کشور یک مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان وجود ندارد!
 
وقف می تواند کارساز باشد
 
اما آیا وقف می تواند کارساز باشد؟ خیرین همیشه در درمان بیماران مشارکت داشته اند اما آیا با انتشار عکس یک کودک در اینترنت و درخواست کمک از مردم نیاز گسترده بیماران مبتلا به سرطان رفع می شود؟ هر روز تعداد بیماران مبتلا به سرطان افزایش می یابد، این نیاز مداوم را با چه خیر و احسان مداومی می توان پاسخ گفت؟ چه کار بنیادینی در این خصوص می توان انجام داد؟
 
اول با یک ایده شروع شد. ایده ای که به صورت محدودتر قرن ها در ایران اجرا شده بود. نیک اندیشی نیاز مردم را می دید، (هر نیازی) بعد بخش یا تمام ثروت خود را برای رفع نیاز مردم وقف می کرد تا نیاز مداوم با نیکی مداوم برطرف شود. اما گاهی نیاز گسترده‌تر از ثروت واقف بود پس، واقف اول بنیان یک کار خیر را می‌گذاشت و سایر مردم حتی شده با وقف چند آجر، موقوفه را تکمیل می‌کردند. مساجد زیادی با این روش در ایران ساخته شده و سرفراز، قرن‌هاست که چشمه خیرات خود را به واقفان خود جاری می‌کنند.
 
نیاز به ساخت بیمارستان فوق تخصصی برای بسیاری از خیرین و مسئولان مسلم بود، عدم امکان ساخت بیمارستان توسط یک یا چند نفر به دلیل هزینه‌های بسیار بالا نیز مسلم بود همچنان که کمک مردم در صورت اعلام نیاز قطعی بود، راه‌کار هم مشخص بود وقف جمعی اما وقفی جمعی‌تر و گروهی‌تر از گذشته و فقه پویای شیعه در این میان به کمک آمد.
 
مبانی فقهی وقف جمعی بر مبنای دیدگاه علمای اسلام استخراج و بنیان فقهی و سپس بنیان عملی بیمارستان فوق تخصصی سرطان به کمک انتشار اوراق وقف پایه‌گذاری شد. اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران با کمک دیگر سازمان های ذی ربط گام اول را با انتشار اوراق وقف برداشت. گامی مهم در زمینه کمک به بیماران سرطانی با ساخت اولین بیمارستان تخصصی سرطان در شهر ری.
 
اوراق وقف
 
اما اوراق وقف چیست و چگونه در اختیار خیرین و علاقه‌مندان به کارهای خیر قرار می گیرد؟«این اوراق ابزاری است که امکان وقف کردن را برای همه اقشار جامعه در هر صنف و گروهی با هر مبلغی فراهم می کند. اوراق وقف یک نوع ورقه بهادار غیرانتفاعی است که برای توسعه فرهنگ وقف و ایجاد امکانی برای مشارکت مردم در تمامی سطوح در این عرصه طراحی شده است».
 
منظور از ورقه بهادار غیرانتفاعی این است که هدف خرید اوراق، اهداف نیکوکارانه و خیر است. به عبارت دیگر این ابزار شرایطی را فراهم کرده است که افراد با کمترین میزان (یک میلیون ریال) بتوانند در امر وقف سهیم باشند».
 
انتشار اوراق وقف برای اولین بار در کشور صورت می‌گیرد، اقدامی که ابتدا مبانی فقهی آن استخراج و سپس مبانی قانونی آن تصویب و اکنون در حال اجرا است. در خصوص مبانی قانونی انتشار اوراق وقف باید گفت: در ماده 45 قانون بودجه به سازمان اوقاف و امور خیریه اجازه داده شده است تا نسبت به انتشار اوراق وقف تا میزان 1000 میلیارد ریال اقدام نماید، در همین ماده اوراق وقف براساس عقد صلح طراحی شده است یعنی خیرین و مردم با خرید این اوراق پول خود را به سازمان اوقاف و امور خیریه می‌دهند تا این سازمان نسبت به احداث طرح عام المنفعه و مشخص اقدام نماید».
    
اما چرا سرطان؟
 
چرا این اوراق وقف برای شروع در حوزه سلامت و به خصوص سرطان اختصاص یافته است؟ پاسخ این سؤال یک کلمه است: «نیاز». جامعه و مردم ایران به ساخت مراکز تشخیصی و درمانی ویژه سرطان نیاز دارند. اکنون در جهان بسیاری با سرطان زندگی و مسیر بهبودی را طی می‌کنند که این موهبت در سایه تشخیص زود‌هنگام و درمان صحیح به کمک تجهیزات به روز صورت می‌گیرد.
 
واقعیت این است: توزیع سطوح بیمارستانی به طور عام و بیمارستان‌های اختصاصی سرطان به طور خاص، نشان دهنده کمبود بیمارستان تخصصی سرطان در سطح کشور است. یعنی علی‌رغم افزایش تصاعدی تعداد مبتلایان تعداد مراکز درمانی حتی برای بیماران کنونی نیز کم است چه برسد به دو تا سه سال آینده که تعداد بیماران متأسفانه افزایش پیدا می‌کند. چه کسی پاسخ‌گوی نیاز مردم خواهد بود؟ آیا فقط دولت موظف است این نیاز را تأمین کند؟ بیمارستان‌های خصوصی آیا نمی‌توانند نیازها را رفع کنند؟
 
شرایط و امکانات دولتی در حوزه سلامت دچار مشکل است و این واقعیت را همه می‌دانند، از سوی دیگر مسئله حضور خیران در حوزه سلامت امری معاصر و مربوط به حال حاضر نیست، قرن‌هاست که خیران در حوزه ساخت شفاخانه، درمانگاه و بیمارستان ساخته‌اند. بیشترین موقوفات کشور ما بعد از آستان قدس رضوی متعلق به سازمان شیر و خورشید(هلال احمر کنونی) و در حوزه سلامت است و این روند نه فقط اکنون بلکه به پاس سلامت آیندگان ایرانیان باید تداوم داشته باشد.
 
دلایل انتخاب شهرری برای ساخت بیمارستان / شفای بیماران
 
اینکه چرا بین این همه شهرهای همجوار تهران شهرری برای احداث بیمارستان تخصصی سرطان انتخاب شده است نیز بی‌حکمت نیست. شهر ری به خاطر جمعیت اقماری و راه‌های دسترسی آسان به فرودگاه و شهرهای اطراف به عنوان محل ساخت بیمارستان انتخاب شد. از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت، بعد سلامت معنوی را به عنوان یکی از ستون‌های چهارگانه سلامت مطرح کرده است بر همین اساس بیمارستان در کنار حرم مطهر و لازم التعظیم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ساخته خواهد شد تا دعای حضرتش اسبابی از سبب‌های شفای بیمارانمان باشد. ظرفیت بیمارستان 500 تختخواب است که پیش‌بینی بهره‌برداری در فاز اول 224 تختخواب خواهد بود.
 
بخش‌ها شامل: اورژانس، بخش جراحی سرطان، بخش داخلی واحدهای رادیوتراپی و... واحدهای رادیولوژی و آزمایشگاه و ... (پاراکلینیک و کلینیک)، مراقبت های ویژه بخش تسکین، بخش بستری، آموزش، فضاهای اداری.
 
همراهان دلنگران بیماران نیز رها نخواهند شد. مکان‌های مشخصی برای آنها در کنار بیمارستان ساخته می‌شود و هتلی موقوفه در کنار بیمارستان که عواید آن صرف هزینه‌های درمان بیماران نیازمند می‌شود الی ابد ان‌شاء‌الله.
 
اما چگونه واقف شویم:
 
«اوراق با قیمت پایه هر اوراق یکصدهزار تومان در شعب منتخب بانک ملت توزیع می‌شود، یعنی با مراجعه به بانک و خرید اوراق وقفی شما شریک می‌شوید تا ابد در ثواب کمک به هر یک از بیماران مبتلا به سرطان که در بیمارستان موقوفه سرطان تحت درمان قرار می‌گیرند.
 
اوراق در دسترس است. 1400 شعبه بانک ملت در سراسر کشور این اوراق وقف را عرضه می‌کنند. اوراق تحت نظارت بانک مرکزی، دیوان محاسبات و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه است. وزارت بهداشت و متخصصان تجهیزات درمانی خاص بیماری سرطان نیز علاوه بر اوراق وقف اعلام کرده‌اند، وقتشان را وقف این بیمارستان خواهند کرد تا بهترین و مناسب‌ترین تجهیزات خریداری و مورد استفاده قرار گیرد.
 
وقفی برای نگران‌کننده‌ترین بیماری جهان
 
قرار است با هم بنایی آباد بر پایه مهر و محبت ایرانی، برای رنجوران سرزمینمان بسازیم. همه می‌توانیم واقف باشم آن هم واقف بیمارستانی برای نگران‌کننده‌ترین بیماری جهان.
/2759/